Zelf Gevonden Ajaxnieuws!
95 posts
Godenzoon    21-11-2010 om 14:22
Ajax evenaart negatief clubrecord met 0-0 tegen PSV

Met het doelpuntloze gelijkspel tegen PSV heeft Ajax zaterdagavond een negatief clubrecord in thuiswedstrijden geëvenaard. De formatie van trainer Martin Jol bleef voor de tweede keer op rij zonder doelpunt in een competitiewedstrijd voor eigen publiek. Op 7 november bleef Ajax ook al droog staan tegen ADO Den Haag (0-1).

In de Eredivisiehistorie van Ajax kwam het pas twee keer eerder voor dat er bij twee opeenvolgende thuiswedstrijden geen enkel Amsterdams gejuich te horen was. Voor het eerst gebeurde dat in 1992 in de duels met Willem II (0-0) en FC Twente (0-1). In 2005, onder trainer Danny Blind, herhaalde Ajax die minireeks tegen Heracles Almelo (0-0) en SC Heerenveen (0-0).

Als we kijken naar thuis- én uitwedstrijden dan heeft Ajax nu al drie duels op rij niet gescoord in de Eredivisie. Tussen de thuisduels met ADO en PSV door stapten de mannen van Jol ook op bezoek bij AZ (2-0 nederlaag) zonder treffer van het veld.

Slechts één keer zette Ajax een nog langere reeks neer zonder doelpunt: tussen 15 oktober en 6 november 2005 kwam de ploeg van de eerdergenoemde coach Blind in vier opeenvolgende wedstrijden niet tot scoren. Behalve de duels met Heracles en SC Heerenveen kwam Ajax in die serie ook uit tegen PSV (uit, 1-0) en NEC (uit, 1-0).

Bron: Vi
KAMPIOENEN!

464 posts
Godenzoon    21-11-2010 om 22:08
De Boer: ‘Cruijff vond het wel boeiend, maar hij mist het positiespel’
Johan Cruijff heeft de laatste weken volop in het nieuws gestaan met zijn ongezouten kritiek op Ajax. Zaterdagavond was de legendarische nummer veertien te gast in de Amsterdam ArenA, om te kijken naar het duel van Ajax met PSV (0-0). Frank de Boer zat naast Cruijff op de tribune en liet tijdens een programma van AT5 weten wat de voormalig speler en trainer van Ajax van de wedstrijd vond.

“Hij vond het wel boeiend, maar hij mist het positiespel”, vertelt De Boer, die tegenwoordig trainer is van het A1-juniorenelftal van de Ajacieden. “De basis waar Ajax altijd van uit is gegaan, dat mist hij nu dus.” Ook De Boer merkt op dat Ajax niet zo speelt zoals het moet. “Ik vind dat wij het Ajax-spel niet zo spelen zoals het hoort te zijn.”

Ronald Koeman, tafelgast in hetzelfde programma, laat weten dat hij zich wel kan vinden in de kritiek van Cruijff. “Ik begrijp de kritiek van Cruijff”, begint Koeman. “Hij is positiespel en veldbezetting. Als je de poppetjes goed neerzet, begrijp ik waarom Ajax niet goed voetbalt”, besloot Koeman.

Bron:Voetbalzone

8 posts
Godenzoon    22-11-2010 om 15:41
Ajax legt Suarez sanctie op
Naar aanleiding van de gebeurtenissen die zaterdagavond tijdens Ajax – PSV plaatsvonden heeft Ajax Luis Suarez een straf opgelegd.
De directie van de club heeft Suarez geschorst voor de komende twee competitieduels in de Eredivisie. Daarnaast kreeg hij een hoge boete opgelegd, die ten goede komt aan een nader te bepalen goed doel.

Bron: Ajax.nl

288 posts
Godenzoon    22-11-2010 om 16:49
Real Mist ook Carvalho tegen Ajax

Trainer José Mourinho van Real Madrid kan tijdens de uitwedstrijd in de Champions League tegen Ajax naast Sami Khedira en Gonzalo Higuain ook geen beroep doen op Ricardo Carvalho.

De Portugese verdediger is, net als zijn twee ploeggenoten, geblesseerd in Spanje achtergebleven.

Gonzalo Higuaín en Sami Khedira haakten eerder al af voor de vijfde speelronde in het miljoenenbal. Higuaín kampt met een rugblessure, terwijl Khedira last heeft van een hamstringsblessure.

Real Madrid, dat al geplaatst is voor de volgende ronde, speelt zes dagen na het treffen met Ajax de belangrijke competitiewedstrijd tegen FC Barcelona.

Emanuelson
Aan de kant van Ajax is het meespelen van Urby Emanuelson onzeker. De middenvelder hield aan het duel met PSV een pijnlijke linkerenkel over, zo meldt de Amsterdamse club op zijn website.

Ook Oleguer is niet topfit. De Spaanse verdediger kampt met een hamstringsblessure.

Arbiter Thomson fluit Ajax-Real

Scheidsrechter Graig Thomson fluit het duel met Real. De Schot krijgt hulp van zijn landgenoten Tom Murphy en Francis Andrews. De vierde official is Allan Crawford. De vijfde en zesde official zijn Alan Muir en Calum Murray. Thomson floot nooit eerder een wedstrijd van Ajax.

Bron: NOS Sport

[Bewerkt door Mathijs op 22-11-2010 om 16:51]

288 posts
Godenzoon    22-11-2010 om 21:17
Ajax Accepteert twee duels schorsing Rasmus Lindgren

Rasmus Lindgren zal de komende twee competitiewedstrijden niet in actie kunnen komen voor Ajax. De middenvelder kreeg afgelopen zaterdag een directe rode kaart in de competitiewedstrijd tegen PSV (0-0) en kreeg een schikkingsvoorstel van de KNVB van drie wedstrijden schorsing, waarvan één voorwaardelijk.

Ajax heeft inmiddels laten weten dat het akkoord gaat met de twee duels schorsing. Hierdoor mist de Zweed de wedstrijden tegen VVV-Venlo (uit) en NEC (thuis). Lindgren kwam als invaller in het veld en trapte in de slotfase na op Ibrahim Afellay.

Naast Lindgren kan trainer Martin Jol de komende twee wedstrijden in de Eredivisie geen beroep doen op Luis Suárez. De aanvoerder is door de club zelf voor twee competitiewedstrijden geschorst wegens het bijten van tegenstander Otman Bakkal. Binnenkort zal de KNVB met een uitspraak komen over de schorsing van Suárez.

Bron: Voetbalcentraal

1915 posts
Godenzoon    23-11-2010 om 08:47
Poepon droomt nog steeds van Ajax
07:22 23-11-10

Rydell Poepon was afgelopen weekend met drie goals de grote man aan de kant van De Graafschap. De aanvaller is na de goals weer zelfverzekerd, want het eerste van Ajax blijft de ultieme droom voor de spits.

"Ajax blijft voor mij de mooiste club van Nederland", zegt de Amsterdammer in gesprek met Voetbal International. "Ajax 1 is voor mij nog steeds een droom. Natuurlijk is die te realiseren, ik heb nog zeker tien jaar voor de boeg als profvoetballer."

Voorlopig speelt Poepon echter bij een club die speelt tegen degradatie. "Natuurlijk ben ik ambitieus en wil ik naar de top. Maar ik ben blij met De Graafschap, want dit is een mooie kans om me weer te laten zien. Het is wél Eredivisie en ik zal mijn uiterste best doen ervoor te zorgen dat de club op dat niveau blijft."

Zijn drie doelpunten tegen Roda JC waren goal nummer zes, zeven en acht van de huidige jaargang. De 23-jarige aanvaller maakte zijn debuut in het profvoetbal bij Willem II. In zijn eerste seizoen, waarin hij acht competitieduels speelde, kwam hij niet tot scoren. Zijn tweede seizoen bij Willem II leverde tien doelpunten op. Er volgde een overstap naar Sparta waar hij eerst negen en daarna tien keer scoorde. Momenteel staat de teller op acht goals na vijftien duels.

Bron: VoetbalPrimeur.nl
AFC Ajax landskampioen 2010/2011

1915 posts
Godenzoon    23-11-2010 om 11:01
Moestafa El Kabir keert mogelijk terug naar Ajax.
11:01 23/11/10

De vleugelaanvaller, die een deel van zijn jeugdopleiding bij de Amsterdamse club genoot en momenteel in Zweden voor Mjällby IF speelt, werd maandag gesignaleerd op De Toekomst. Het seizoen in de Zweedse Allsvenskan is voorbij, maar wanneer Ajax El Kabir wil vastleggen moet het wachten tot januari. De 22-jarige dribbelaar, die tien keer scoorde in 24 duels, heeft een doorlopend contract.

Bron: Voetbalzone.nl
AFC Ajax landskampioen 2010/2011

288 posts
Godenzoon    24-11-2010 om 15:09
Ajax accepteert schorsing Suarez

Ajax en Luis Suarez accepteren het schikkingsvoorstel van de aanklager van de KNVB voor zeven wedstrijden schorsing. De Ajacied ontving zijn schorsing naar aanleiding van zijn bijtende beweging naar PSV'er Otman Bakkal.
De Uruguayaanse Ajacied is op 8 december in de Champions League wel inzetbaar tegen AC Milan. Suarez moet in totaal toekijken bij zes competitieduels en het bekerduel met AZ. De eerstvolgende competitiewedstrijd waarin Suarez weer te zien zal zijn is Ajax - De Graafschap op 4 februari 2011. Ajax legde zijn aanvaller maandag al een boete op plus een schorsing voor de twee komende competitieduels met VVV-Venlo en NEC. De boete komt ten goede aan een nader te bepalen goed doel. De schorsing van de KNVB gaat direct in.

Bron: ajax.nl

9 posts
Godenzoon    25-11-2010 om 21:40
´Babel mag Liverpool in winterstop verlaten´
25 november 2010

Het heeft er alle schijn van dat Ryan Babel zijn langste tijd bij Liverpool heeft gehad. De Engelse club is van plan om in de winterstop enkele grootverdieners binnen de selectie die weinig aan spelen toekomen van de hand te doen, om zo de exorbitantie loonuitgaven terug te brengen tot normalere proporties. Dit meldt The Daily Telegraph.

Babel heeft zich, sinds zijn komst in 2007, bij de Champions League-winnaar van 2005 nooit op kunnen werken tot onomstreden basiskracht en zou daarom mogen vertrekken. Dit seizoen kwam de Nederlanders tot slechts vijf invalbeurten.

Naast Babel staan ook Daniel Pacheco en Milan Jovanovic op de nominatielijst om Liverpool te verlaten. De 29-jarige Jovanovic werd afgelopen zomer nog transfervrij overgenomen van Standard Luik. Voor de negentienjarige Pacheco zijn naar verluidt Espanyol en Málaga in de markt.

bron: fcupdate.nl

(excuses, het is niet iets over ajax. maar een EX-ajacied, en misschien kan ajax hem terug halen als buiten speler?)

[Bewerkt door jordy-ajax op 25-11-2010 om 21:40]

288 posts
Godenzoon    26-11-2010 om 21:32
'Interesse Ajax en andere clubs is wel te verklaren'

RKC Waalwijk bezet momenteel de derde plaats in de Jupiler League. De Brabanders verloren dit seizoen pas één competitieduel en aanvallers Fred Benson, Donny de Groot en Derk Boerrigter waren samen al goed voor 25 doelpunten.

Boerrigter werd een maand geleden in verband gebracht met zijn oude werkgever Ajax. Door zijn goede spel zou de doelpuntenmaker terug kunnen keren bij het eerste elftal van de Amsterdammers.

"Transfers horen erbij", vertelt De Groot tegenover Voetbal Centraal over een eventueel vertrek van Boerrigter. "Derk is een goede voetballer die vooral in de eerste wedstrijden van het seizoen prima heeft gepresteerd. De interesse van Ajax en andere clubs is dus te verklaren."

Neemt niet weg dat De Groot hoopt dat Boerriger in Waalwijk blijft. "Het zou jammer zijn als hij vertrekt, maar ik denk dat wij dat wel op kunnen vangen. We hebben een brede selectie. Enkele jongens die nu op de bank zitten, stonden in het begin van dit seizoen in de basis. Dat zegt wat mij betreft genoeg."

Bron: voetbalcentraal.nl

[Bewerkt door Mathijs op 26-11-2010 om 21:33]

288 posts
Godenzoon    26-11-2010 om 21:36
'Kampioen worden met Ajax zou fantastisch zijn'

Christian Eriksen heeft in een korte tijd flinke stappen gemaakt. De jongeling heeft zich nu al een doel gesteld, kampioen worden met Ajax. De middenvelder speelt de laatste weken veelal als invaller, toch heeft de Deen het naar zijn zin in de Amsterdam ArenA. Dat laat hij weten op het digitale thuis van de club.

Vliegensvlug stond Eriksen van de A1 van Ajax ineens op het WK in Zuid-Afrika. "Het WK is natuurlijk het allerhoogste wat je als voetballer kunt bereiken. En mijn debuut voor het Deens elftal was ook heel speciaal", zei de achttienjarige aanvallende middenvelder. "Wat sommige spelers in hun hele leven meemaken, heb ik nu allemaal in één jaar beleefd. Toch hoop ik dat er komend jaar nog veel meer mooie dingen gaan gebeuren. Kampioen worden met Ajax bijvoorbeeld. Dat zou echt fantastisch zijn."

Eriksen komt langzaam uit zijn dip, maar met de matige prestaties van de ploeg wordt het hem niet makkelijk gemaakt. "Als we zoals nu wat sportieve tegenslagen hebben is het moeilijker om jezelf als jonge speler te ontwikkelen. Ik speel meestal goed als het team ook goed speelt. Nu het even slechter gaat merk ik zelf ook dat ik minder goed speel. Maar toch hebben we nog steeds bijna hetzelfde team en dezelfde trainers. Zoveel is er niet veranderd. We moeten gewoon weer een goede reeks gaan neerzetten. Dan gaat het vanzelf weer zoals we willen."

Eriksen werd pas geleden als Deens Talent van het Jaar gekozen. Ook de rest van 2010 blijft hem voor altijd bij. "Zeker op het WK heb ik veel geleerd. Je zit toch vijf tot zes weken bij elkaar. Weg van alles. Het enige wat je doet is aan voetbal denken en met voetbal bezig zijn. En dat op het hoogste niveau ter wereld. Zeker omdat ik de jongste speler op het WK was heb ik er enorm veel geleerd. Geweldig om dat nu al meegemaakt te hebben op zon jonge leeftijd."

De negenvoudig international was er vorig seizoen nog niet bij toen Ajax in Venlo speelde tegen VVV. De Amsterdammers wonnen toen, onder toeziend oog van Eriksen, met 0-4 dankzij vier doelpunten van Luis Suárez, die er zondag niet bij is. "Vorig seizoen speelde ik nog in de A1 toen Ajax tegen VVV speelde. Ik heb de wedstrijd toen op televisie bekeken. Het was de wedstrijd van Suarez met zijn vier doelpunten in De Koel. Maar ook zonder hem moeten we daar kunnen winnen."

Bron: soccernews.nl

288 posts
Godenzoon    26-11-2010 om 21:38
Van dijk: 'Ajax moet hier winnen, anders breekt daar de hel los

VVV-Venlo trainer Jan van Dijk weet dat Ajax zondagmiddag in Stadion De Koel de drie punten moet pakken. De Amsterdammers zijn inmiddels afgezakt naar de vierde plaats in de Eredivisie en de oefenmeester denkt dat daarom een overwinning nodig is voor de hoofdstedelingen.

"Ajax moet hier inderdaad winnen, anders breekt daar helemaal de hel los. Maar ik hou me liever bij mijn eigen ploeg. Wij spelen momenteel ook niet geweldig, dus we hebben onze handen vol aan onze eigen mensen", zei de keuzeheer in gesprek met Dagblad De Limburger.

De kans is groot dat doelman Dennis Gentenaar het duel met Ajax aan zich voorbij moet laten gaan. De doelverdediger miste vrijdagochtend de training vanwege vocht in zijn knie. "De keeper is mijn minste zorg. Is Dennis fit, dan keept hij. En anders keept Kevin Begois", aldus Van Dijk.

[Bewerkt door Mathijs op 26-11-2010 om 21:38]

288 posts
Godenzoon    26-11-2010 om 21:41
Jol: 'Verhuur goed voor Daley Blind'

Daley Blind hoopt dat Ajax hem in de winterstop wil verhuren. "Dat zou ook goed voor hem zijn", verklaarde trainer Martin Jol. De zoon van assistent-trainer Danny komt dit seizoen bij de Amsterdammers niet in aanmerking voor een basisplaats en speelde zelfs nog geen minuut in de eredivisie.

Het is voor Daley belangrijk dat hij veel speelminuten krijgt. Dat zag je vorig seizoen toen hij voor FC Groningen voetbalde." Vorig seizoen maakte Blind een uitstekende indruk tijdens zijn verhuurperiode. De linkspoot speelde 17 wedstrijden voor Groningen.

Bron: Telesport

214 posts
Godenzoon    27-11-2010 om 13:27
Ajax opent in januari nieuw stadion van Galatasaray
Zaterdag, 27 november 2010 om 12:20

Ajax is door Galatasaray uitgenodigd om in januari het nieuwe stadion van de Turkse topclub te openen. De ploeg van Martin Jol overwintert in Turkije en speelt midden januari de openingswedstrijd in het nieuwe voetbalbolwerk, zo meldt Voetbal International.

Ajax vertoeft een week voor de opening, op zaterdag 15 of zondag 16 januari, al in het Turkse Antalya, waar de ploeg een trainingskamp gepland heeft. Voordat de Amsterdammers terugkeren naar Nederland voor het restant van de competitie, wordt er nog geoefend tegen Galatasaray.

Het nieuwe stadion van de Turkse topclub biedt plaats aan ongeveer 61.000 toeschouwers, terwijl de equipe van Gheorge Hagi haar thuisduels nu nog in een stadion met een capaciteit van 23.500 man speelt. Eerder dit seizoen werd Frank Rijkaard ontslagen bij Galatasaray.

214 posts
Godenzoon    27-11-2010 om 13:27
'Groep-Cruijff wil Frank de Boer als opvolger Jol'
Zaterdag, 27 november 2010 om 13:05

Frank de Boer moet na Martin Jol de nieuwe hoofdtrainer van Ajax worden. Dat is althans de mening van Johan Cruijff en zijn aanhangers, die een fluwelen revolutie willen veroorzaken bij de Amsterdamse club. De Boer is momenteel hoofdtrainer van de A1 van Ajax en is bovendien de assistent van bondscoach Bert van Marwijk bij het Nederlands elftal.
/

Volgens AD/Sportwereld willen Cruijff en co De Boer hebben als hoofdtrainer en Danny Blind, die momenteel op het veld staat als assistent van Jol, moet dan terugkeren in zijn functie als technisch manager. Cruijff lichtte zijn plannen twee weken geleden tijdens een bijeenkomst van Lucky Ajax, het orgaan van oud-spelers, uitgebreid toe. Daarbij zou hij volgens Het Parool zeer genuanceerd zijn geweest en aangedrongen hebben om op een Koninklijke wijze een revolutie te arrangeren.

Hoe snel de groep-Cruijff invloed bij Ajax krijgt, hangt onder meer af van de afwikkeling van het faillissement van The Entertainment Group (TEG), het bedrijf waarvan Rik van den Boog aandeelhouder is geweest. Als dat gevolgen heeft voor de algemeen directeur, zou voorzitter Uri Coronel volgens intimi zijn lot daaraan verbinden.

61 posts
Godenzoon    28-11-2010 om 22:32
http://www.nu.nl/sport/2389664/ajax-krijgt-namen-acht-kandidaten-ledenraad.html

AMSTERDAM - Ajax krijgt maandag een lijstje van acht oud-spelers die zich kandidaat stellen voor de ledenraad van Ajax. Dat vertelde Theo van Duivenbode zondag in het programma Studio Ajax van de Amsterdamse zender AT5.

[Bewerkt door Ares op 28-11-2010 om 22:32]

288 posts
Godenzoon    29-11-2010 om 16:37
Arnesen: 'Terugkeer naar Nederland is Optie'

Arnesen: 'Terugkeer naar Nederland is optie'
Fran Arnesen vertrekt aan het einde van het seizoen bij Chelsea en sluit een terugkeer naar Nederland niet uit. De sportief directeur is toe aan een nieuwe uitdaging, nadat hij zes jaar actief was voor de Engelse club.

"Ik ben Roman Abramovich en Chelsea dankbaar voor het feit dat ik straks zes jaar aan de academie van club heb mogen werken", zo zegt Arnesen in gesprek met De Telegraaf. "Als mijn contract straks voorbij is, wil ik een nieuwe uitdaging oppakken. Het gaat me dan niet om de grootte van de club, maar om de interessante kant van de baan. Een terugkeer naar Nederland behoort tot de mogelijkheden."

De ochtendkrant meldt dat de Deen de ideale kandidaat is voor Ajax. De Amsterdammers willen meer eigen talenten laten doorstromen naar het eerste elftal en er is geen geld voor grote aankopen. Arnesen, voormalig Ajacied, heeft de laatste jaren bij Chelsea en eerder Tottenham Hotspur een enorm netwerk opgebouwd en heeft over de hele wereld jonge spelers gezocht. Of de 54-jarige Arnesen ook daadwerkelijk interesse heeft in een functie bij Ajax is niet bekend.

Bij de regerend kampioen van Engeland is Arnesen, samen met zijn staf, onder meer verantwoordelijk voor de doorstroming van Jeffrey Bruma, Patrick van Aanholt en Gael Kakuta. Dit drietal is via de jeugdacademie doorgestroomd naar de selectie en heeft Chelsea niet meer dan 250.000 euro per speler gekost.

288 posts
Godenzoon    29-11-2010 om 16:38
Vertonghen: '4-3-3 past beter bij Ajax'

Ajax-verdediger Jan Vertonghen is een fervent aanhanger van het 4-3-3-systeem. Als het aan de Belgische verdediger ligt, houdt trainer Martin Jol dan ook vast aan de tweede helft van het duel met VVV-Venlo.

Ajax wist zondag met 0-2 te winnen op bezoek bij VVV. Het verschil werd pas na rust gemaakt. Op dat moment speelde Ajax in een 4-3-3-opstelling, nadat de Amsterdammers het duel startten in een 4-4-2-formatie.

Vertonghen heeft een uitgesproken voorkeur. "Na rust ging het beter toen we met drie spitsen gingen spelen. In de jeugd speel je alleen maar 4-3-3, dus in een 4-4-2 optelling is het erg zoeken voor ons", aldus Vertonghen, die zijn jeugdopleiding genoot bij Ajax, tegenover AT5.

Na het inbrengen van Mido in de tweede helft, speelde Ajax het duel uit in een 4-3-3-opstelling. "Ik denk dat Martin Jol dat goed heeft gedaan. Toen we het veld breed hielden, ging het een stuk beter. Ik denk dat dat de manier was om het te doen."

288 posts
Godenzoon    29-11-2010 om 16:41
Ajax-debutant Özbiliz: 'Het was moeizaam, maar een droom'

Aras Özbiliz was zondagmiddag een opvallende verschijning in de tweede helft van het competitieduel tussen VVV-Venlo en Ajax (0-2). De jonge Ajacied kwam na de rust in het veld voor Teemu Tainio en maakte een goede indruk. "Daar droom je van, maar al met al was het moeizaam."

De aanvaller moest een lange weg afleggen om zijn eerste speelminuten in het eerste elftal te mogen maken. Hij kampte met twee zware kruisbandblessures en een schouderblessure, maar bereikte na dertien jaar Ajax zijn doel. Al snel leek hij het duel met VVV zelfs te beslissen, doordat hij alleen voor het doel kwam. "Dat had het debuut helemaal mooi gemaakt, maar de keeper redde goed."

Özbiliz ziet, ondanks zijn verdienstelijke optreden, nog wel verbeterpunten. "In de slotfase ging ik bijvoorbeeld voor eigen succes en hadi k de bal eigenlijk op Mounir El Hamdaoui moeten geven."

288 posts
Godenzoon    29-11-2010 om 16:48
Geef Mido meer minuten en hij blijft scoren

Hij lijkt volgens trainer Martin Jol nog allesbehalve op Olijfje van stripheld Popey, maar toch bewees de zwaarlijvige Mido gisteren voor de tweede keer binnen drie weken zijn waarde voor Ajax. ,,Dit is nu gewoon mijn lichaam'', zei de maker van de openingstreffer tegen VVV-Venlo (0-2). ,,Nee, ik ben niet te dik maar voel me wel sterk.''

Ajax won slechts twee van de laatste vijf duels en in beide gevallen was het Mido die de Amsterdamse club op voorsprong bracht. ,,Het is allemaal heel simpel'', vindt de spits die BV Veendam in het bekertoernooi ook al op achterstand zette. ,,Geef me meer speelminuten en ik zal vaker scoren. Ik kan echt belangrijk zijn voor dit Ajax. Ik wil dat ook want ik hou van deze club. Daarom ben ik ook terugkomen en geef ik altijd 125.000 procent.''

De keuze van Jol voor Mido stuitte op veel onbegrip bij werknemers en supporters van de Amsterdamse club. De oefenmeester zou door zijn keuze voor de Egyptenaar de opleiding van Ajax minachten. Want wat is het perspectief voor een talent als Geoffrey Castillion als trainer Jol voor een veel te dikke spits kiest die de laatste zeven jaar voor maarliefst negen verschillende clubs heeft gespeeld?

Mido is inmiddels acht kilo afgevallen, maar oogt nog steeds niet als een voetballer die volledig voor zijn sport leeft. ,,En toch heeft hij weer laten zien dat we hem nodig hebben'', hield trainer Jol na de zege op VVV-Venlo vol. ,,Ja, hij vindt zichzelf klaar voor een hele wedstrijd. Dat moeten we nog maar even bekijken. Maar we kunnen hem heel goed gebruiken.''

Het aanvalspel van Ajax heeft na het vertrek van Marko Pantelic en Dennis Rommedahl veel aan kracht verloren. De eerstgenoemde Serviër was altijd aanspeelbaar en liet de voetballers om zich heen beter functioneren. Vermoeide linksbacks van de tegenstander gruwelden vaak als ze de razendsnelle Rommedahl zagen invallen. De Deense voetballer van het jaar was vaak alleen met overtredingen af te stoppen.

Ajax begon het seizoen met Mounir El Hamdaoui en Luis Suarez, rasvoetballers die alles op intuïtie doen. Dat is leuk als beide spitsen in grote vorm steken. Als dat niet het geval was, kon de Amsterdamse club niet naar plan B omschakelen. ,,Daarom hebben we in mijn ogen een targetman als Mido nodig'', stelt Jol. ,,Hij is gevaarlijk als we met buitenspelers en iemand vlak achter hem voetballen. Dat zag je ook tegen VVV-Venlo. Zeker nu Suarez voorlopig ontbreekt, moeten we alles toch weer opnieuw uitvinden. Ik ben daarom heel blij met Mido.''

De spits uit Egypte bedankt trainer Jol op zijn beurt voor het vertrouwen in zijn persoontje. Hij vierde de openingstreffer van het duel met VVV-Venlo in de armen van de oefenmeester uit Scheveningen. ,,Ik ben blij dat hij mij heeft gehaald'', weet Mido. ,,Ik weet dat er kritiek op mij is, maar dat verandert vanzelf als ik blijf scoren. En geloof me, dat gaat me zeker lukken als ik meer speelminuten krijg.''

Bron: ad.nl

INLOGGEN
WEKELIJKSE POLL
Wat gaat Ajax doen tegen NAC?
Winnen
Gelijkspelen
Verliezen
VOLGENDE WEDSTRIJD
NAC Breda - AFC Ajax

11 februari 2012, 20:45 uur
Rat Verlegh Stadion
Eredivisie