ajax fansite

Column: Een icoon schuif je niet zomaar opzij

Geschreven door Maarten van Nijmegen - 29 maart 2011 13:17 - Bron: Ajaxinside.nl
 
Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Frank de Boer moeten volgens Johan Cruijff de technische leiding krijgen bij Ajax. Dat zijn prachtige namen, met een enorme staat van dienst als voetballers. Uit de plannen van Cruijff blijkt evenzeer dat er geen plaats meer bij Ajax zal zijn voor een andere echte Ajacied: Danny Blind. Hij zou wellicht aan de slag kunnen bij Almere City of Ajax Cape Town.

Duidelijk is dat de plannen van Cruijff hoopgevend zijn, maar dat neemt niet weg dat je een clubicoon als Blind niet op deze manier opzij mag schuiven. Nooit.



Clubliefde. Mijn column Wat als iedereen "de instelling Blind" had? van ruim twee jaar geleden begon eveneens met dat woord. Clubliefde kent geen definitie. Clubliefde staat niet in het woordenboek. Clubarts, clubbestuur, clubblad, clubdas, clubgebouw, clubgeest, clubgenoot, clubhuis, clubkas, clubkleur, clubleiding, clublid, clublied, clubmascotte en clubvergadering bijvoorbeeld wel. Clubliefde niet.

Wat is clubliefde? Danny Blind is er het toonbeeld van. Als speler hoefde Blind immers niet koste wat het kost naar het buitenland om carrière te maken, maar speelde vol overtuiging 372 wedstrijden in dertien seizoenen bij Ajax, voordat hij stopte als voetballer. Dat zijn meer wedstrijden dan Jonk (96), meer dan Bergkamp (185) en ook meer dan De Boer (328).

Voor Jonk, Bergkamp en De Boer was Ajax overigens een opstap naar een grotere club in het buitenland. Wim Jonk speelde net zolang bij PSV als bij onze club. Dennis Bergkamp zat uiteindelijk drie keer zolang bij Arsenal dan bij Ajax en sloot in Engeland zijn carrière af. Frank de Boer koos in 1998 ook voor het geld en spande zelfs een arbitragezaak tegen de club aan. Het is spelers niet te verwijten graag een stap te willen maken naar het buitenland, maar het is wel een verschil met Blind die Ajax ook op het hoogtepunt van zijn carrière trouw bleef.

Direct na zijn voetbalcarrière is Blind aan de slag gegaan bij Ajax als achtereenvolgend directeur spelersbeleid, trainer A1, hoofd jeugdopleidingen, hoofdtrainer, technisch manager en assistent-trainer. Telkens werd een functie voor Blind gevonden en telkens ging Blind akkoord om het belang van de club te dienen. Blind had immers ook bij andere clubs aan de slag gekund, maar op een jaartje als technisch directeur bij zijn eerste club Sparta na, is Blind inmiddels al 25 jaar in dienst bij Ajax.

Als speler won Blind weliswaar alles met de club en werd in 1995 en 1996 zelfs Nederlands voetballer van het jaar, maar het getuigt van realisme om te zeggen dat daarna niet alles is goed gegaan wat Blind bij Ajax heeft gedaan. Sinds Blind verschillende functies bij de club vervuld, is Ajax slechts twee keer kampioen geworden. Dat valt Blind natuurlijk niet alleen aan te rekenen, maar het is duidelijk dat Blind niet in elke functie even succesvol is geweest. Toch heeft hij wel de nodige ervaring opgedaan, waar Jonk, Bergkamp en De Boer zich nog maar moeten bewijzen.

Een man die al zolang bij de club zit, kun je niet op deze wijze stallen bij Almere City of Ajax Cape Town. Peter R. de Vries stelt dat treffend via zijn Twitter: “Als je zoiets voorstelt aan een icoon als Blind is dat erger dan direct op straat zetten... pure vernedering. Zien Cruijff-volgers dat niet?”

De plannen van Cruijff lijken veelbelovend. De technische leiding geven aan oud-Ajacieden van formaat als Jonk, Bergkamp en De Boer lijkt fantastisch. Danny Blind is ook een man van de club. Laat de clubliefde wederzijds zijn en geef hem een mooie plaats in de nieuwe plannen of zoek als het echt niet anders kan met respect naar een andere waardige oplossing.

 

   
Snel reageren

   
   
De beste deals bij Groupon!
Godenzoon    31-03-2011 om 18:59
Ik snap niet dat zoveel mensen het met Cruijff en zijn werkwijze eens kunnen zijn. De beste man levert al jaren loze kritiek op het Nederlands Elftal en Ajax vanuit zijn luie stoel zonder dat hij ooit zelf als trainer het initiatief en het risico heeft durven nemen. En nu heeft hij een reorganisatie van onze geliefde club opgedrongen, terwijl het hem absoluut aan intellect en bestuurlijke capaciteiten ontbreekt. Een ego zonder verstand die zich op een genante manier in de media profileert ten koste van hard werkende mensen mag wat mij betreft heel snel zijn biezen pakken.
Tot slot, het door Cruijff veel gepredikte voetbalverstand is een contradictio in terminis! Laat hem zijn bekendheid gebruiken zijn Foundation, maar laat hem alsjeblieft van Onze Club afblijven!
 
Godenzoon    31-03-2011 om 17:41
this maar net wat je een icoon noemt
 
Godenzoon    29-03-2011 om 23:20
Onze Danny Blind is niet de Danny Blind meer die op het veld stond. Hij is nergens op zijn plaats binnen Ajax, maar dat is mijn visie.
 
Columnist    29-03-2011 om 17:19

quote: Maarten
[...]
De ene keer neemt hij een te moeilijke baan aan en heeft geen zelfkennis en nu laat hij weer over zich heenlopen? De baan van technisch manager is iets meer uitvoerend ja, dat klopt. Maar niks mis mee.

Ik vind dat je wel met heel weinig respect praat over een icoon als Blind. Een middelmatige voetballer... Blind had toen hij 2x de gouden schoen van Nederland won, zo naar het buitenland gekund.

Met de a1 kampioen worden is niks... onder de leiding van Frank de Boer eindigde a1 vorig jaar als derde.

Blind wil graag voor Ajax werken. Ben benieuwd of Bergkamp over 2 jaar niet zegt als Arsenal met een mooie aanbieding komt: ik ben weg.



Lees even terug, nergens noem ik hem middelmatig. Ik noem hem een goede voetballer, maar geen geweldige. Geen buitencategorie, laat ik het dan zo zeggen.

En voordat je Blind weer ophemelt met het kampioenschap van de A1, vergelijk je dan ook even het spelersmateriaal dat ze beiden voor handen hadden? Daar zat namelijk nogal een verschilletje in. Waarom denk je dat Cruijff zo graag de jeugdopleiding wil hervormen, dat is niet voor niks. Bovendien was De Boer met dat beperktere materiaal dit seizoen op weg naar een kampioenschap met de A1, dus wat is precies je punt?

Dat Blind graag voor Ajax werkt zal gerust waar zijn. Maar laat hem dat dan doen in een functie waarvoor hij geschikt is. En laat hem dan eens eerlijk tegen zichzelf zijn, zodat hij geen functies aanneemt die hij niet aankan. Clubliefde moet geen obsessie worden, geen angst om weg te moeten bij de club die hij lief heeft.
 
Hoofd artikelen    29-03-2011 om 17:13

quote: Suavimani
[...]
Wat zijn de verantwoordelijkheden van de technisch manager? Was dat niet een schijnbaan? Had Rik van den Boog zich niet steeds meer verantwoordelijkheden toegeëigend? Was Blind niet meer de lakei van Rik geworden? Dan kun je niet veel fout doen he, als je slechts opdrachten van anderen mag uitvoeren. Als hij ballen had gehad, dan had hij zijn positie afgebakend en niet zo over zich heen laten lopen.


De ene keer neemt hij een te moeilijke baan aan en heeft geen zelfkennis en nu laat hij weer over zich heenlopen? De baan van technisch manager is iets meer uitvoerend ja, dat klopt. Maar niks mis mee.

Ik vind dat je wel met heel weinig respect praat over een icoon als Blind. Een middelmatige voetballer... Blind had toen hij 2x de gouden schoen van Nederland won, zo naar het buitenland gekund.

Met de a1 kampioen worden is niks... onder de leiding van Frank de Boer eindigde a1 vorig jaar als derde.

Blind wil graag voor Ajax werken. Ben benieuwd of Bergkamp over 2 jaar niet zegt als Arsenal met een mooie aanbieding komt: ik ben weg.
 
Columnist    29-03-2011 om 17:09

quote: Maarten
[...]
Het lijkt wel of Blind nergens iets van kan. Nu als assistent doet hij het ook niet goed? Waar haalt iedereen dat vandaan? In andere functies heeft hij soms maar één jaar gezeten, omdat hij dan doorgroeide naar een andere functie. Zou je iemand steeds laten doorgroeien als je totaal niet tevreden over hem bent?

Niet goed functioneren hangt af van functioneringsgesprekken, niet van een onderbuikgevoel wat de laatste dagen is aangewakkerd.

Het gaat erom wat iemand voor je heeft betekend. Dat heeft Blind genoeg. Bovendien heeft inzet voor je bedrijf ook nog waarde en je best doen voor de club ook.



Jij noemt het doorgroeien, ik noem het overleven. Daar komt de naam scholletje ook vandaan. Blind overleeft en neemt daardoor functies aan waarvoor hij niet geschikt is. Dat hij vervolgens faalt is dan ook niet gek. Je maakt een loodsmedewerker ook geen directeur van een logistiek bedrijf.

Je lijkt nogal veel waarde te hechten aan functioneringsgesprekken. Denk je dat die serieus worden gevoerd in organisaties waarin iedereen elkaar de hand boven het hoofd houdt. Denk je nou werkelijk dat Blind positief uit welk functioneringsgesprek dat ook zou zijn gekomen? De feiten spreken voor zich.

Het is geen onderbuikgevoel van de laatste dagen Maarten, het is een constatering op basis van het jarenlang functioneren van Blind. Vanaf zijn trainersschap is hij in mijn achting steeds verder gedaald.

En je kunt nog zo veel je best doen, maar als je niet geschikt bent, en ook niet over het reflectorisch vermogen beschikt om dit zelf te kunnen constateren, dan houdt het gewoon op. Daar zul jij misschien niet aan willen, maar ook clubiconnen hebben een houdbaarheidsdatum, zeker als zij keer op keer gefaald hebben. En dan kun je de schuld niet steeds bij anderen blijven leggen, je bent zelf verantwoordelijk voor hetgeen je doet.
 
Columnist    29-03-2011 om 17:02

quote: Maarten
[...]
Al 25 jaar bij Ajax.

Voor de buitenwacht lijkt het misschien dat hij niet overal even succesvol in was. De A1 werd onder leiding van Blind twee keer landskampioen (2002 en 2004). Ondanks dat hij de voorronde van de Champions League haalde, was het hoofdtrainerschap gewoon te vroeg. Dat is niet alleen de schuld van Blind.

Blind is als technisch manager bij Ajax gestopt, omdat Jol hem als assistent wilde. Heeft iemand zijn functioneringsgesprek bijgewoond?



Ik krijg de indruk dat je Blind, ondanks de realiteit, tot in het oneindige wil verdedigen. De A1 wordt bijna elk jaar landskampioen, dus zo bijzonder is dat niet. En dat het hoofdtrainerschap te vroeg kwam was wel duidelijk. Daarom had hij die positie ook moeten weigeren, JUIST in het belang van Ajax. Hij heeft nooit de overtuiging gehad die De Boer direct vanaf het begin toonde. Hij zat vaak levenloos in de dugout. Het leek wel alsof het hem allemaal boven de pet ging, en dat is ook wel gebleken. Je kunt dus niet alle verantwoordelijkheid steeds op anderen afschuiven, Blind is er steeds zelf bij geweest en heeft steeds zelf de beslissing genomen om het te gaan doen. Dat kun je clubliefde noemen, ik noem het liever een gebrek aan zelfkennis.

Wat zijn de verantwoordelijkheden van de technisch manager? Was dat niet een schijnbaan? Had Rik van den Boog zich niet steeds meer verantwoordelijkheden toegeëigend? Was Blind niet meer de lakei van Rik geworden? Dan kun je niet veel fout doen he, als je slechts opdrachten van anderen mag uitvoeren. Als hij ballen had gehad, dan had hij zijn positie afgebakend en niet zo over zich heen laten lopen.

 
Hoofd artikelen    29-03-2011 om 17:00

quote: el thms
[...]

Als jij al 20 jaar bij een bedrijft werkt, en op een gegeven moment krijgt hij promotie. Hij bakt er heeeeelemaal niks van, dan zeg je toch ook niet: jaaa hij werkt hier al 20 jaar, we gaan hem nou niet ontslaan (ik weet het, dat kan niet zomaar maar toch) dus als hij niet goed functioneeerd, naar een andere functie zoeken of dergelijke


Het lijkt wel of Blind nergens iets van kan. Nu als assistent doet hij het ook niet goed? Waar haalt iedereen dat vandaan? In andere functies heeft hij soms maar één jaar gezeten, omdat hij dan doorgroeide naar een andere functie. Zou je iemand steeds laten doorgroeien als je totaal niet tevreden over hem bent?

Niet goed functioneren hangt af van functioneringsgesprekken, niet van een onderbuikgevoel wat de laatste dagen is aangewakkerd.

Het gaat erom wat iemand voor je heeft betekend. Dat heeft Blind genoeg. Bovendien heeft inzet voor je bedrijf ook nog waarde en je best doen voor de club ook.
 
Columnist    29-03-2011 om 16:55
Even nog een reactie per onderdeel van je column met puur en alleen mijn mening, dus maak je er niet te druk over:


Mijn column Wat als iedereen "de instelling Blind" had? van ruim twee jaar geleden begon eveneens met dat woord.

Als iedereen de instelling van Blind had, dan zat Ajax nu vol draaiers die er vooral op uit waren om hun baantje maar niet te verliezen.

Wat is clubliefde? Danny Blind is er het toonbeeld van. Als speler hoefde Blind immers niet koste wat het kost naar het buitenland om carrière te maken, maar speelde vol overtuiging 372 wedstrijden in dertien seizoenen bij Ajax, voordat hij stopte als voetballer. Dat zijn meer wedstrijden dan Jonk (96), meer dan Bergkamp (185) en ook meer dan De Boer (32. Voor Jonk, Bergkamp en De Boer was Ajax overigens een opstap naar een grotere club in het buitenland. Wim Jonk speelde net zolang bij PSV als bij onze club. Dennis Bergkamp zat uiteindelijk drie keer zolang bij Arsenal dan bij Ajax en sloot in Engeland zijn carrière af. Frank de Boer koos in 1998 ook voor het geld en spande zelfs een arbitragezaak tegen de club aan. Het is spelers niet te verwijten graag een stap te willen maken naar het buitenland, maar het is wel een verschil met Blind die Ajax ook op het hoogtepunt van zijn carrière trouw bleef.

Ooit eraan gedacht dat Blind eigenlijk wel eens een hele beperkte voetballer was en vooral rendeerde door de spelers om hem heen. Begrijp me niet verkeerd, het was een goede verdediger, maar geen geweldige. Ik denk niet dat het buitenland zat te wachten op een speler als hij, en dan is de keuze om niet weg te gaan een makkelijke aangezien die er dan niet is. Dat kun je inderdaad als clubliefde betitelen als je er op een bepaalde manier naar kijkt.

Direct na zijn voetbalcarrière is Blind aan de slag gegaan bij Ajax als achtereenvolgend directeur spelersbeleid, trainer A1, hoofd jeugdopleidingen, hoofdtrainer, technisch manager en assistent-trainer. Telkens werd een functie voor Blind gevonden en telkens ging Blind akkoord om het belang van de club te dienen. Blind had immers ook bij andere clubs aan de slag gekund, maar op een jaartje als technisch directeur bij zijn eerste club Sparta na, is Blind inmiddels al 25 jaar in dienst bij Ajax.

En daar komt dus zijn bijnaam Scholletje vandaan. Hij doet er alles aan om zijn baan maar niet te verliezen en neemt daardoor functies aan waarvoor hij helemaal niet geschikt is. Niet in het belang van Ajax, maar uit eigenbelang. Wederom kun je dit, als je er door een bepaalde bril naar kijkt, clubliefde noemen als je wil. En als hij naar andere clubs kon, noem ze dan eens. Ik denk dat je niet veel verder dan Sparta zult komen.

Als speler won Blind weliswaar alles met de club en werd in 1995 en 1996 zelfs Nederlands voetballer van het jaar, maar het getuigt van realisme om te zeggen dat daarna niet alles is goed gegaan wat Blind bij Ajax heeft gedaan. Sinds Blind verschillende functies bij de club vervuld, is Ajax slechts twee keer kampioen geworden. Dat valt Blind natuurlijk niet alleen aan te rekenen, maar het is duidelijk dat Blind niet in elke functie even succesvol is geweest. Toch heeft hij wel de nodige ervaring opgedaan, waar Jonk, Bergkamp en De Boer zich nog maar moeten bewijzen.

Dat het verkeerd ging is een understatement. Dat hij een clubicoon is betekend niet dat je hem met zijden handschoentjes aan moet pakken. Hij heeft in elke functie ronduit gefaald. Je kunt hem het falen de clubleiding gedurende zijn werkzame periode niet volledig aanrekenen, maar zeker wel voor een deel en daar is hij op zeker verantwoordelijk voor. Hij deelt dus al jaren in de malaise waar we nu vanaf proberen te komen. Dan moet je realistisch zijn en afscheid nemen, of hem op een plaats neerzetten waar hij niet schadelijk kan zijn.

Een man die al zolang bij de club zit, kun je niet op deze wijze stallen bij Almere City of Ajax Cape Town. Peter R. de Vries stelt dat treffend via zijn Twitter: “Als je zoiets voorstelt aan een icoon als Blind is dat erger dan direct op straat zetten... pure vernedering. Zien Cruijff-volgers dat niet?”

Scholletje kennende zou hij het aanbod nog aannemen ook. Luister, het is geen vernedering als je gewogen en te licht bevonden bent en je werkgever je wil overplaatsen naar een filiaal waar je meer op je plaats bent. Na zijn spelerscarriere heeft Blind 0,0 positiefs voor de club betekend. Het enige wat ik hem goed heb zien doen is het ondermijnen van de positie van Jol, en zelfs dat deed hij uit eigenbelang. Als bestuurder heeft Blind de kwaliteiten gewoon niet, de realiteit kan wat dat betreft soms hard zijn.

De plannen van Cruijff lijken veelbelovend. De technische leiding geven aan oud-Ajacieden van formaat als Jonk, Bergkamp en De Boer lijkt fantastisch. Danny Blind is ook een man van de club. Laat de clubliefde wederzijds zijn en geef hem een mooie plaats in de nieuwe plannen of zoek als het echt niet anders kan met respect naar een andere waardige oplossing.

Wat vind jij een waardige oplossing dan? Hij is sowieso niet geschikt om in de nieuwe plannen te kunnen fungeren, dus dat is geen optie. Maar wat dan wel? Kun je er meer leven als hij als scout wordt ingezet? Of wil je hem als jeugdtrainer aan het werk zien? Weet je wat het is, Blind is meteen belangrijk gemaakt en daar zit hem volgens mij een kern van het probleem. Hij is nooit van onderaf begonnen en heeft zodoende een hoop van de leerstof gemist. Een stapje terug zou hem daarom wel eens goed kunnen doen. Laat hem nieuw leven blazen in Almere City, zodat hij zichzelf kan ontwikkelen en kan aantonen dat hij wel degelijk over de kwaliteiten beschikt. De druk is daar veel minder zodat hij in alle rust kan werken, zoals John van den Brom dat bij AGOVV heeft gedaan. Je kunt dat betitelen als een vernedering, maar het is misschien wel de laatste kans voor Blind om te laten zien dat hij geschikt is om in de Ajax organisatie te kunnen fungeren. Want als hij zelfs daar in een dergelijke omgeving faalt, dan houdt het verhaal helemaal op.
 
Godenzoon    29-03-2011 om 16:44

quote: Slamberto
Ik ben het hier ook mee eens. Danny Blind kun je niet zomaar aan de kant schuiven, ook al heeft hij het de afgelopen jaren niet altijd even geweldig gedaan. Misschien kan hij ergens gaan scouten voor Ajax?



Als jij al 20 jaar bij een bedrijft werkt, en op een gegeven moment krijgt hij promotie. Hij bakt er heeeeelemaal niks van, dan zeg je toch ook niet: jaaa hij werkt hier al 20 jaar, we gaan hem nou niet ontslaan (ik weet het, dat kan niet zomaar maar toch) dus als hij niet goed functioneeerd, naar een andere functie zoeken of dergelijke
 
Hoofd artikelen    29-03-2011 om 16:42

quote: Suavimani
Bovendien is hij meer Spartaan dan Ajacied.


Al 25 jaar bij Ajax.

Voor de buitenwacht lijkt het misschien dat hij niet overal even succesvol in was. De A1 werd onder leiding van Blind twee keer landskampioen (2002 en 2004). Ondanks dat hij de voorronde van de Champions League haalde, was het hoofdtrainerschap gewoon te vroeg. Dat is niet alleen de schuld van Blind.

Blind is als technisch manager bij Ajax gestopt, omdat Jol hem als assistent wilde. Heeft iemand zijn functioneringsgesprek bijgewoond?
 
Godenzoon    29-03-2011 om 16:40
lekker naar cape town zou ik zeggen, relaxed toch!
 
Columnist    29-03-2011 om 16:31
En ik heb dan weer moeite met het eeuwige: het is een Ex-Ajacied, en ookal is hij onkundig, we mogen hem vooral niet voor de club verloren laten gaan. Het spijt me, maar Blind heeft tot nu toe in elke functie die hij bekleed heeft gefaald. Hij was een goede speler, maar zijn carriere nadien is niet succesvol gebleken. Bovendien is hij meer Spartaan dan Ajacied.

Men had hem nooit terug moeten halen van Sparta in 2008. En als ze een beetje slim zijn laten ze hem naar die club terug keren. Want zijn bijnaam is niet voor niets scholletje, en voor onbetrouwbare en onkundige mensen is in het toekomstige Ajax geen plaats. We willen immers het beste voor Ajax, en als hij als clubicoon daar om duidelijke redenen niet in past, dan is dat spijtig maar dan is dat maar zo.
 
Godenzoon    29-03-2011 om 14:17
Ik ben het hier ook mee eens. Danny Blind kun je niet zomaar aan de kant schuiven, ook al heeft hij het de afgelopen jaren niet altijd even geweldig gedaan. Misschien kan hij ergens gaan scouten voor Ajax?
 
INLOGGEN
WEKELIJKSE POLL
Moet Frank de Boer een conract voor onbepaalde tijd krijgen?
Ja, absoluut!
Nee, trainer is een passant
BEST GELEZEN NIEUWS
ACTIEVE TOPICS
ZIEKENBOEG
CASINO ONLINE
Casino Online
PRAAT MEE @TWITTER