|
Column: Het disrespect richting Lodeiro
Geschreven door Peter van Remmen - 22 januari 2012 13:45 - Bron: Ajaxinside.nl
Een goede column schrijven is niet makkelijk en ik waag mezelf er niet heel vaak aan. Alleen als deze op basis van emotie er toe leiden dat ik even mijn ongezouten mening kwijt wil over een bepaald onderwerp. En dat moment brak afgelopen donderdag aan toen ik de opstelling van Ajax zag voor de bekerwedstrijd tegen AZ. Christian Eriksen, Theo Janssen, Siem de Jong, Ismaïl Aissati. Maar tot mijn grote verbazing geen Nicolás Lodeiro. Een naar mijn mening absoluut disrespectvolle keuze van Frank de Boer.
Tot op heden heb ik niks tegen De Boer. Hij liet Ajax bij vlagen weer voetballen hoe we het graag zien, werd kampioen en maakt een ontspannen, ervaren en positieve indruk op mij achter. Alleen vanaf mijn positie bekeken, gaat hij niet goed om met bijvoorbeeld een Lodeiro. Hij had de kleine Uruguayaan nodig tegen NAC, geeft twee heerlijke assists, speelt vervolgens nog zes wedstrijden waar hij in ieder duel een voldoende scoort, geeft meerdere assists, scoort ook nog eens drie keer (hoewel twee goals onterecht werden afgekeurd), maar dat doet niks af aan zijn klasse. Lodeiro gaf iedere wedstrijd meer dan 200% inzet, een instelling waar zo'n tachtig procent van zijn medespelers een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dan komt er een winterstop, keren Siem de Jong en Dmitri Bulykin terug van blessures, en zit Lodeiro direct op de bank. Sterker nog; hij mag niet eens invallen! En wel zie je Aras Özbiliz ineens binnen de lijnen verschijnen. Onbegrijpelijk. De Boer heeft nooit onder stoelen of banken geschoven dat hij gecharmeerd is van De Jong en het is zijn goed recht om hem ook op te stellen. Je kan ook behoefte hebben aan een sterkere en grotere centrumspits dan Lodeiro. Maar volgens mij was juist Lodeiro één van de weinige spelers die tegen Palmeiras voor dreiging zorgde in de eerste helft. En toen stond hij op papier op de linkerflank. Plots staat Aissati daar weer die, met alle respect, niet het krediet heeft opgebouwd van Lodeiro.
Ik vraag me überhaupt af of Lodeiro wel krediet kán opbouwen bij De Boer. Want iemand die met zo'n geweldige instelling speelt, een instelling die De Boer graag ziet, een instelling waar het juist aan ontbrak in het bekerduel tegen AZ, die moet normaal gesproken bij zo'n fanatieke trainer de voorkeur krijgen boven andere gasten. De Uruguayaans international speelt met veel meer bezieling dan een Janssen en momenteel ook een Eriksen, die beiden overigens een krediet lijken te hebben opgebouwd van hier tot Tokio. In de zeven á acht wedstrijden die Lodeiro heeft gespeeld, heb ik veel meer respect voor hem gekregen dan voor Janssen in zo'n twintig duels in het Ajax-shirt.
Ik snap dat Eriksen, het kroonjuweel en de toekomst van het Europese voetbal, heel veel vertrouwen krijgt, maar ook hij is niet heilig. Op de pass op De Jong na, heb ik ook hem, dé spelmaker van Ajax, niet gezien tegen AZ. En het ontbrak juist aan creativiteit vanaf het middenveld dat we niet tot meer kansen kwamen in de tweede helft. Ik wil niet zeggen dat we met Lodeiro in het veld hadden gewonnen, maar ik wil wel duidelijk maken dat De Boer zo'n Ajacied meer krediet moet geven dan dat hij nu krijgt, en dat hij andere spelers misschien wat minder krediet moet geven. Laat één ding duidelijk zijn: Als iedereen met de instelling van Lodeiro het veld in zou gaan, stonden we nu al bovenaan!
|
|
|
Godenzoon 25-01-2012 om 16:47 |
|
|
|
|
|
|
heb het altijd al gezegd!
whaha kroonjuweel Eriksen?! Zo omhoog geschreven dat mannetje! |
|
| |
|
|
|
 |
Beheerder 24-01-2012 om 16:28 |
|
|
|
|
|
|
| quote: Sacha | Op een aantal plekken stelt De Boer met hardnekkige regelmaat zwakkere spelers op dan hij in de groep heeft. Cillesen is beter dan Vermeer, Lodeiro heel erg veel beter dan Ebecilio, Serero dynamischer dan Janssen en Bulykin effectiever dan De Jong. Eriksen krijgt het voordeel van de twijfel, mede omdat hij niet de beste spelers uit de selectie om zich heen heeft in wedstrijden. Dat zijn 4 a 5 plekken die minder bezet zijn dan mogelijk is - dat is (te) veel! De Boer gaat te ver in zijn loyaliteit ten opzichte van eigen kweek; als hij betere alternatieven heeft dan hij nu opstelt, heeft hij naar de status van topcoach nog een lange weg te gaan. Ajax zou ook een video-analysesysteem moeten gaan gebruiken (i.p.v. die studie / snoepreizen van Blind naar allerlei clubs) zoals Jol dat al wilde introduceren. Dan zou het exact zijn na te gaan welke spelers goede en welke slechte balcontacten hebben en die in een statistiek vast te leggen (wat soms wel zin heeft). Wellicht zou dat De Boer kunnen overtuigen van de noodzaak van een andere opstelling. |
Helemaal mee eens. Na afloop van AZ - Ajax werd ook gesteld aan hem dat Ebecilio z'n man bijna niet durft uit te spelen. Zijn reactie was dat Ebecilio wel de wil en creativiteit heeft om z'n man uit te spelen. Met een video-analyse kan hij dan eens terugzien dat het misschien maar twee keer is gebeurd. |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 22-01-2012 om 23:35 |
|
|
|
|
|
|
Op een aantal plekken stelt De Boer met hardnekkige regelmaat zwakkere spelers op dan hij in de groep heeft. Cillesen is beter dan Vermeer, Lodeiro heel erg veel beter dan Ebecilio, Serero dynamischer dan Janssen en Bulykin effectiever dan De Jong. Eriksen krijgt het voordeel van de twijfel, mede omdat hij niet de beste spelers uit de selectie om zich heen heeft in wedstrijden. Dat zijn 4 a 5 plekken die minder bezet zijn dan mogelijk is - dat is (te) veel! De Boer gaat te ver in zijn loyaliteit ten opzichte van eigen kweek; als hij betere alternatieven heeft dan hij nu opstelt, heeft hij naar de status van topcoach nog een lange weg te gaan. Ajax zou ook een video-analysesysteem moeten gaan gebruiken (i.p.v. die studie / snoepreizen van Blind naar allerlei clubs) zoals Jol dat al wilde introduceren. Dan zou het exact zijn na te gaan welke spelers goede en welke slechte balcontacten hebben en die in een statistiek vast te leggen (wat soms wel zin heeft). Wellicht zou dat De Boer kunnen overtuigen van de noodzaak van een andere opstelling. [Bewerkt door Sacha op 23-01-2012 om 00:19] |
|
| |
|
|
|
|
Columnist 22-01-2012 om 20:27 |
|
|
|
|
|
|
Leuk stukkie. Ik snap je punt, daar niet van. Toch snap ik het handelen van de Boer ook wel. Lodeiro is een echte middenvelder, geen aanvaller. Daarvoor mist hij gewoon enkele facetten.
Dit rechtvaardigt de keuze voor De Jong/Bulykin. Daarbij zijn Ozbiliz en Aissati meer flankspeler dan Lodeiro. Ook dit rechtvaardigt de keuze voor die 2.
Je zou van een trainer echter mogen verwachten dat hij juist kijkt naar rendement en inzet. De Boer heeft dit helaas niet gedaan. [Bewerkt door SanderB op 22-01-2012 om 20:27] |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 22-01-2012 om 20:01 |
|
|
|
|
|
|
is die goal op zijn naam komen te staan of is het een eigen doelpunt geworden? Heerlijke speler, alleen voor zijn instelling zou ik hem opstellen als je ziet hoe andere spelen over het veld lopen. En hij heeft ook nog een wereldpass in zijn been. |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 22-01-2012 om 17:09 |
|
|
|
|
|
|
| quote: KJ | En de man komt erin. en scoort.
Heerlijk.
Heb het gelezen en ben het er totaal mee eens!
Mijn mening, geef Janssen maar de bank en laat lodeiro daar spelen want hij vecht voor alles en hij heeft gewoon inzicht.
En dat shirtje uittrekken.
Dom maar ik kan hem niet geheel ongelijk geven.
Die jongen is altijd positief en is gewoon blij met dat die invalt en dat die weer belangrijk was.(mijn mening) |
helemaal mee eens
|
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 22-01-2012 om 16:30 |
|
|
|
|
|
|
En de man komt erin. en scoort.
Heerlijk.
Heb het gelezen en ben het er totaal mee eens!
Mijn mening, geef Janssen maar de bank en laat lodeiro daar spelen want hij vecht voor alles en hij heeft gewoon inzicht.
En dat shirtje uittrekken.
Dom maar ik kan hem niet geheel ongelijk geven.
Die jongen is altijd positief en is gewoon blij met dat die invalt en dat die weer belangrijk was.(mijn mening) [Bewerkt door KJ op 22-01-2012 om 16:32] |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 22-01-2012 om 16:28 |
|
|
|
|
|
|
helemaal mee eens
|
|
| |
|
|
|
|
Redacteur 22-01-2012 om 16:05 |
|
|
|
|
|
|
En hij scoort. Jawel! |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 22-01-2012 om 14:10 |
|
|
|
|
|
|
| quote: cesam | Ben er even haastig doorheen gegaan, maar wat ik ongeveer heb gelezen is helemaal waar. Lodeiro werkt keihard, en zeker niet overdienstelijk. Jammer dat hij dan op de bank moet, dat Ebecilio er vandaag is staat is helemaal te gek voor woorden.. |
100% eens. Het hele Ebecilio verhaal snap ik trouwens niet, veel te weinig kwaliteit voor ajax. En nu zag ik dat Blind er straks ook in staat, waar gaat dit heen zou je zeggen!? De spelers hebben veel meer beleving en inzet nodig, de beleving van Lodeiro, want het lijkt de laatste tijd helemaal nergens op.
Ik hoop vanmiddag op het beste, maar vrees het ergste! |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 22-01-2012 om 14:03 |
|
|
|
|
|
|
Ben er even haastig doorheen gegaan, maar wat ik ongeveer heb gelezen is helemaal waar. Lodeiro werkt keihard, en zeker niet overdienstelijk. Jammer dat hij dan op de bank moet, dat Ebecilio er vandaag is staat is helemaal te gek voor woorden.. |
|
| |
|
|
|
WEKELIJKSE POLL |
Moet Frank de Boer een conract voor onbepaalde tijd krijgen?
|
|