|
Column: De lichtpunten van de Klassieker
Geschreven door Vincent Taal - 30 januari 2012 11:26 - Bron: Ajaxinside.nl
Wat een drempel vandaag om achter de computer te gaan zitten en een column te schrijven. Met volledige verslagenheid heb ik de zondagmiddag doorgebracht omdat de kans op de titel dit jaar voorbij lijkt te zijn. Gelukkig is het niet enkel kommer en kwel, er waren ook een aantal lichtpunten afgelopen zondag. Na een korte 'column-loze' periode keer ik na deze Klassieker weer terug om de lichtpunten extra te belichten.
Daley Blind
Een groot lichtpunt is dat we Daley Blind niet meer terug zullen zien in het eerste van Ajax. Hoe Daley de klassieker speelde is te vergelijken met het niveau van een vierde klasse wedstrijd tussen KFC en Purmersteijn. Alle respect voor bovenstaande clubs natuurlijk, maar Daley Blind krijgt betaald om tegen de bal aan te trappen, of sterker nog: mensen betalen om Daley Blind tegen een bal aan te zien trappen. Dan is het een groot lichtpunt dat zondagmiddag zijn laatste basisplaats is geweest.
Lorenzo Ebecilio
Ook Lorenzo Ebecilio zal niet meer aan de aftrap verschijnen dit seizoen, tijdens Ajax - Real Madrid afgelopen november verbaasde ik mijzelf al over het spel wat Lorenzo durfde te vertonen. Afgelopen zondag wilde Lorenzo, Daley, (inderdaad zet die twee bij elkaar) inspelen. De afstand tussen de twee was ongeveer twee meter, echter ontbrak het Lorenzo aan inschattingsvermogen en passte hij de bal met een snelheid waar Dmitri Bulykin jaloers op zou zijn, waardoor Blind de bal niet kon controleren (dit keer niet zijn fout) en Schaken zichzelf kon lanceren.
Theo Janssen
Theo is vaak betrokken bij mooie acties, zoals vorige week tijdens een onderling duel met Martens. Jammerlijk feit is dat hij niet meer de initiator van deze acties is maar juist de schlemiel. Zijn vervanger Bulyikin deed het vandaag een stuk beter. Wederom een lichtpunt.
Kenneth Vermeer
Laatste lichtpunt is dat de blunders van Kenneth Vermeer besmettelijk blijken te zijn. Lang dachten we hier in Amsterdam over de meest blunderende keeper van Nederland te beschikken maar gelukkig is het besmettelijk. In de rust is Kenneth naast Erwin Mulder gaan staan en na een incubatietijd van ongeveer 15 minuten bleek het eerste resultaat al zichtbaar. Erwin Mulder speelde de bal iets te ver voor zich uit en schoot vervolgens via Bulyikin in zijn eigen doel. Hier gaan we meer van horen.
Goed, het is even creatief denken, maar zo heb ik zondagmiddag toch nog een hoop lichtpunten kunnen ontdekken bij de Amsterdamse formatie. Volgende week treffen we FC Utrecht, thuis in de Amsterdam Arena. FC Utrecht is dit jaar alles behalve in vorm, maar wist toch van ons te winnen. Volgende week tijd voor revanche, maar als we ook die wedstrijd niet weten te winnen weet ik niet zeker of ik nog lichtpunten kan vinden.
Dit was Vincent Taal, tot volgende week!
|
|
 |
Godenzoon 01-02-2012 om 20:49 |
|
|
|
|
|
|
ik zeg het al maanden ebecilio en blind moeten zo snel mogelijk we, die jongens zijn echt niks. jammer dat frank hetn iet ziet |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 01-02-2012 om 14:07 |
|
|
|
|
|
|
Die ebecilio die kan echt niks hé.. die komt misschien net mee met VRC 10.. wat een rampenplan is dat.. |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 31-01-2012 om 11:02 |
|
|
|
|
|
|
| quote: yonitehu | [...]
Vermeer eruit? Zeker vergeten hoe vaak hij ons gered heeft, op dat soort momenten was Vermeer altijd "de held"en nu moet hij eruit? Beetje vreemd, zeker aangezien hij zondag niet slecht speelde.
Enoh eruit? Enoh is juist belangrijk voor Ajax, maar dan wel puur in verdedigend opzicht. Maar je hebt wel gelijk, alleen is er niet echt een speler die je daar neer kan zetten. Vormer van Roda zou er goed staan, en Clasie van 010.
Ebecilio mee eens
En De Jong? Ik vind hem wel goed spelen de laatste tijd, je moet niet vergeten dat hij helemaal geen spits is he |
Natuurlijk heeft Vermeer zijn momenten en natuurlijk heeft hij Ajax diverse keren gered. Maar je bent toch wel met me eens dat hij ook diverse keren Ajax de das om deed door juist dat te doen waar jij liever niet aan wil denken (ik ook niet trouwens)
Dat je momenteel geen alternatief hebt om Enoh te vervangen heb jij weer gelijk in. Al vraag ik mijn eigen af of er nou werkelijk niks rondloopt op "De Toekomst"
Uiteraard besef ik ook dat Siem geen echte spits is. Waarom wisselt F. de B. De Jong niet met Theo Janssen. Ook geen echte spits, maar toch !!!!!!!
Zolang de ziekenboeg over vol blijft moet je toch wat proberen lijkt mij.......... |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 30-01-2012 om 17:27 |
|
|
|
|
|
|
Blind weg, Ebecillio weg, Janssen weg, Vermeer blijven. |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 30-01-2012 om 15:08 |
|
|
|
|
|
|
| quote: 17sept44 | Nou Vincent......ik hoop dat je gelijk krijgt wat betreft die Blind. En als we dan toch de bezem er doorheen halen.......Vermeer, Enoh, Ebecillio en De Jong. Wegvegen die hap !!!!!!!
En.........mocht De Boer de bezem niet willen hanteren, mag wat mij betreft hij ook weg geveegd worden. |
Vermeer eruit? Zeker vergeten hoe vaak hij ons gered heeft, op dat soort momenten was Vermeer altijd "de held"en nu moet hij eruit? Beetje vreemd, zeker aangezien hij zondag niet slecht speelde.
Enoh eruit? Enoh is juist belangrijk voor Ajax, maar dan wel puur in verdedigend opzicht. Maar je hebt wel gelijk, alleen is er niet echt een speler die je daar neer kan zetten. Vormer van Roda zou er goed staan, en Clasie van 010.
Ebecilio mee eens
En De Jong? Ik vind hem wel goed spelen de laatste tijd, je moet niet vergeten dat hij helemaal geen spits is he |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 30-01-2012 om 14:47 |
|
|
|
|
|
|
Haha, toch nog iets te lachen met deze colum, Goed werk! |
|
| |
|
|
|
 |
Beheerder 30-01-2012 om 12:53 |
|
|
|
|
|
|
Creatieve lichtpuntjes!
De Boer kennende houdt hij echter vast aan zijn opstelling helaas. |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 30-01-2012 om 11:58 |
|
|
|
|
|
|
| quote: Vincent | [...]
Hoi Mitchell, nee ik kom niet uit die buurt maar ben er wel vaak geweest. Vandaar dat ik ook kan zeggen dat Daley Blind niet zou misstaan in Zondag 3. Geen basisplaats natuurlijk, maar als stand-in kan KFC hem wel gebruiken dacht ik zo. |
Nouja KFC doet het ook wel verschrikkelijk slecht dus misschien zou die toch wel een basis plek hebben in het 2de |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 30-01-2012 om 11:15 |
|
|
|
|
|
|
Helaas staat blind het weekend gewoon weer in de basis.. |
|
| |
|
|
|
|
Columnist 30-01-2012 om 11:08 |
|
|
|
|
|
|
| quote: -mitta- | Hoi Vincent je zet in je stuk KFC en Purmersteijn aangezien ik bijna tegenover KFC woon vraag ik me nu af kom jij ook uit deze buurt  |
Hoi Mitchell, nee ik kom niet uit die buurt maar ben er wel vaak geweest. Vandaar dat ik ook kan zeggen dat Daley Blind niet zou misstaan in Zondag 3. Geen basisplaats natuurlijk, maar als stand-in kan KFC hem wel gebruiken dacht ik zo. |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 30-01-2012 om 11:08 |
|
|
|
|
|
|
Allemaal wel erg kort door de bocht. FdB geeft dan wel aan dat de bestuurlijke beslommeringen geen invloed hebben, maar dat is alleen om de selectie te beschermen. In potentie heeft Ajax nog steeds de beste selectie, alleen gisteren tegen 010 waren er al 5 basisspelers niet bij: Boilesen, VdW, Alderweireld, Sigtorsson, Boerrigter. Elke keer ontbreekt er wel weer een andere speler. Ajax kan gewoon niet aan automatismen werken. Tuurlijk zijn er nog andere spelers, maar Blind, Ebicilio, komen gewoon veel te kort. Maar wat moet FdB anders. En ligt het aan FdB? nee. Waarom niet? Omdat hij allereerst de eerste trainer is geweest in 7 jaar die Ajax kampioen heeft gemaakt. En de trainers daarvoor hebben dit niet gedaan. Conclusie: onrust organisatie slaat uiteraard op elftal, blessures krijg je geen ingespeeld elftal. Tegen Utrecht moet men dus met een heel nieuw centrum spelen. FdB is niet te benijden.
|
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 30-01-2012 om 10:58 |
|
|
|
|
|
|
Hoi Vincent je zet in je stuk KFC en Purmersteijn aangezien ik bijna tegenover KFC woon vraag ik me nu af kom jij ook uit deze buurt  |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 30-01-2012 om 10:35 |
|
|
|
|
|
|
Nou Vincent......ik hoop dat je gelijk krijgt wat betreft die Blind. En als we dan toch de bezem er doorheen halen.......Vermeer, Enoh, Ebecillio en De Jong. Wegvegen die hap !!!!!!!
En.........mocht De Boer de bezem niet willen hanteren, mag wat mij betreft hij ook weg geveegd worden. |
|
| |
|
|
|
|
Godenzoon 30-01-2012 om 10:24 |
|
|
|
|
|
|
Mijn conclusie is:
Ajax heeft gewoon teveel geblesseerden om goed te kunnen presteren op dit moment.
Als je de backs ziet (Blind en Anita), volgens mij zijn die allebei niet één keer mee op gekomen, terwijl v/d Wiel en Boilessen dit redelijk vaak doen waardoor er dreiging ontstaat. (alhoewel in Blind liever niet voorin zie, zodat die het niet OOK voorin verpest).
Vertoghen is wel een dragende speler maar viel mij ook niet zo erg op, dit omdat hij zich moes concentreren op zijn verdigende taak. ook al zag ik hem in de 2e helft wel een aantal keren voorin aanwezig, waarvan ook een paar keer rechtsvoor (wat Anita zijn taak is).
Enoh is iemand die er staat en die zich laat zien, ook al heeft hij soms domme overtredingen maar die overtredingen moet soms, zo iemand moet je er bij hebben, hierdoor zetten andere misschien ook een tandje erbij. Ook al was de 2-1 wel zijn fout, maja niemand speelt foutloos...
Eriksen en Janssen moet eigenlijk contstant vooruit spelen omdat ze de verdediging beter met rust kunnen laten, zorgt alleen maar voor meer gevaar...
Als ze de bal naar voren spelen, zit de kans dat ze hem naar ebecillio moeten spelen, ook geen goede keuze. Sulejmani is ook niet meer wat die geweest is.
Hierdoor krijgt Siem het ook moeilijk als die het dan alleen moet doen.
Vermeer vond ik trouwens goed keepen en kon niet veel aan de doelpunten doen.
Lodeiro mag van mij voortaan starten als linksbuiten zolang Boerrighter niet fit is.
Hoe gaat Ajax weer beter spelen?
Als v/d Wiel, Boilessen en Alderwereld weer fit zijn krijg je weer meer gevaar over de flanken van de backs en Vertonghen kan wat vaker mee naar voren schuiven om is te schieten. Zelfde geld voor Alderwereld.
Het middeveld kan weer de bal naar voren EN achteren spelen.
Vooral als Boerrighter weer fit is want hij brengt ook veel gevaar.
En de spitspositie kan dan weer overgenomen worden door Sightorsson, die goed speelde alleen soms teveel kansen miste.
Opstelling bij fitte selectie:
Vermeer
v/d Wiel - Alderwereld - Vertonghen - Boilessen
Enoh / Janssen
Eriksen - de Jong / Janssen
Sulejmani - Sightorsson / de Jong - Boerrighter
Zo gaan we weer wedstrijden winnen maar tot die tijd, zo min mogelijk punten verspelen en toch proberen de wedstrijden te winnen en de schade te beperken. |
|
| |
|
|
|
 |
Godenzoon 30-01-2012 om 09:53 |
|
|
|
|
|
|
De observaties in dit artikel zijn triest maar waar. In een reactie op het artikel waarin het disrespect ten opzichte van Lodeiro werd beschreven, heb ik exact dezelfde spelers al eens als zwakke plekken genoemd (met daarnaast nog De Jong), waarvoor nu al potentieel betere alternatieven in de selectie aanwezig zijn. Jammer dat de ongenuanceerde voorkeur van De Boer onveranderlijk naar eigen kweek lijkt uit te gaan, terwijl hij opties heeft die hij tot nu toe weigert te gebruiken.
In mijn reactie gaf ik ook al aan dat een video-analyse systeem De Boer wellicht zou kunnen helpen om zijn dwalingen in te zien. Zeker nu de kansen op een prolongatie van de titel uit het zicht lijken te verdwijnen en de uitschakeling in de beker en CL een feit zijn, zal Ajax zich op de toekomst moeten concentreren en gaan bouwen aan een team dat beter functioneert dan de huidige selectie in de samenstelling waarin De Boer volhardt.
Het geeft ook te denken dat Feyenoord's jeugdopleiding tot de beste van Nederland is uitgeroepen, de scouting al jarenlang weinig positieve resultaten oplevert en, zoals genoemd, er geen gebruik wordt gemaakt van een video-analyse systeem. Dan laat ik het voortdurende gekonkel op bestuursniveau voor het gemak maar even buiten beschouwing. Alle voorwaarden om gevangen te raken in een negatieve trend lijken aanwezig te zijn, terwijl oplossingen voor de hand lijken te liggen.
Het is jammer dat die inzichten binnen de club niet aanwezig lijken te zijn. Het enige lichtpunt in dat opzicht is de bemoeienis van Cruijff met Ajax. Maar ook dat tracht men de kop in te drukken. |
|
| |
|
|
|
WEKELIJKSE POLL |
Moet Frank de Boer een conract voor onbepaalde tijd krijgen?
|
|