Unibet is de officiële betting sponsor van Ajax en levert de club miljoenen aan extra inkomsten op. De deal hing al maanden in de lucht en werd deze week dan eindelijk bekend gemaakt. Het sponsorcontract loopt tot 2026 en levert de Amsterdammers in totaal 15 miljoen euro op. Waar andere Nederlandse clubs al eerder met bookmakers als TOTO en BetCity in zee gingen, wachtte Ajax geduldig af tot Unibet op het toneel verscheen. Unibet en Ajax lijken op voorhand dan ook uitstekend bij elkaar te passen.
Unibet moest lang wachten voordat het van start kon gaan in ons land omdat ze in afwachting waren van de vergunning die het mogelijk maakt legaal sportweddenschappen aan te bieden in Nederland. Op 8 juni ontving Unibet dan eindelijk deze vergunning van de Nederlandse kansspelautoriteit en kan ze binnenkort officieel van start in Nederland.
Het was al maanden een publiek geheim dat Ajax met Unibet in zee zou gaan zodra de bookmaker deze vergunning zou ontvangen. “De eerste signalen over deze deal kregen wij al eind 2020 toen de nieuwe wet voor online kansspelen nog in werking moest gaan”, zegt Julius Bastiaansen van bookmaker vergelijkingssite Mybookmakers.nl. “Unibet heeft met deze deal ingespeeld op de veranderende bookmaker markt en is de concurrentie te slim af geweest met het binden van de succesvolste club van Nederland”, aldus de bookmaker expert.
Waar clubs als Feyenoord en PSV in de afgelopen jaren al een deal sloten met TOTO had Ajax er geen problemen mee wat langer te wachten op Unibet. “Ajax heeft waarschijnlijk heel geduldig afgewacht omdat ze wisten wat ze in handen hadden. Concurrent PSV ontvangt van TOTO namelijk met ruim 1 miljoen per seizoen aanzienlijk minder dan de 3 miljoen die Ajax per seizoen van Unibet ontvangt,” legt Bastiaansen uit. “Daar komt bij dat Unibet als merk waarschijnlijk beter aansluit bij het internationale merk wat Ajax graag wilt zijn. TOTO is een echt Nederlands merk dat zich uitsluitend richt op de Nederlandse markt terwijl Unibet een van de grootste bookmakers ter wereld is met meer dan 11 miljoen klanten in meer dan 100 landen”.
Waar TOTO meerdere clubs in Nederland sponsort heeft Unibet vooralsnog alleen een deal met Ajax bekend gemaakt. “Dit is in lijn met hun sponsorbeleid in andere landen. We zien bijvoorbeeld dat ze in Frankrijk en België grote clubs als Paris Saint Germain en Club Brugge sponsoren om zo een leidende rol in die landen te claimen. Met de sponsordeal met Ajax doen ze nu hetzelfde in Nederland.”
De komst van Unibet betekent forse concurrentie voor andere bookmakers zoals Bet365 en TOTO. “Voor de Unibet review op onze website hebben gekeken naar de activiteiten van deze bookmaker in andere landen. Wat opvalt is dat ze met name uitblinken in hun aanbod en de hoogte van de quoteringen. Ook verwachten we dat ze met een aantrekkelijke welkomstbonus zullen komen om zo Nederlanders aan hun platform te binden,” zegt Bastiaansen. De verwachting is dat Unibet binnen een paar dagen ook zijn diensten in Nederland officieel zal lanceren via hun website.